Varovanie
  • JFolder: :súbory: Cesta nie je adresár. Cesta: /var/www/virtual/selyeuni.sk/htdocs/images/fiatalkutatok2020
Poznámka
  • There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery Pro plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/fiatalkutatok2020
Hlavné menu UJS

Návod pre študentov vysokých škôl, ako postupovať pri riešení jednotlivých prípadov študentských mobilít ovplyvnených COVID-19

Návod pre študentov vysokých škôl

vypracovaný zamestnancami Národnej agentúry programu Erasmus+ pre vzdelávanie a odbornú prípravu na Slovensku na základe pokynov Európskej komisie

Tento návod je určený pre študentov slovenských vysokých škôl, ktorí plánovali vycestovať alebo vycestovali na mobilitu Erasmus+ a v momentálnej situácii ohľadom pandémie vírusu COVID-19 potrebujú informácie, ako ďalej postupovať.

Návod

Predĺženie termínu na podávanie prihlášok na 1. stupeň štúdia akademický rok 2020/2021.

Vedenie  Univerzity J. Selyeho po dohode s dekanmi jednotlivých fakúlt,  s ohľadom na vládne opatrenia v súvislosti  s koronavírusom a na situáciu na stredných školách rozhodlo o predĺžení  termínu podávania prihlášok na 1. stupeň štúdia do 30.4.2020. Týmto našim rozhodnutím  chceme uľahčiť situáciu študentom, ktorí si vybrali našu univerzitu a majú teraz sťažené podmienky s potvrdením svojich prihlášok strednými  školami. Elektronická forma podávania žiadosti sa nemení. Vzhľadom na vzniknutú situáciu nevylučujeme ďalšie zmeny stanovenom termíne podávania prihlášok.

1. apríl 2020 – Usmernenie k organizácii štúdia na UJS

Rektor Univerzity J. Selyeho (ďalej len „rektor“ a „UJS“), ako štatutárny orgán UJS v súlade s § 10 ods.1 zákona číslo 131/2002 Z. z. o vysokých školách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o VŠ“), pri výkone funkcie rektora UJS podľa čl. 44 ods. 1 a 3 Štatútu UJSv súvislosti s aktuálnou situáciou na Slovensku, na základe informácií o nebezpečenstve šírenia nákazy s koronavírusom (COVID-19) a v nadväznosti na opatrenia vyhlásené vládou SRvydávam nasledovný príkaz:

I.

Metodické usmernenie k organizácii štúdia na UJS

1.    Výučbová časť letného semestra pre I., II. ročník bakalárskeho a I. ročník magisterského štúdia sa skončí 30. 5. 2020 a prebehne dištančnou formou. (pôvodný termín 09. 05. 2020).

  1. Termín skúškového obdobia letného semestra pre I., II. ročník bakalárskeho a I. ročník magisterského štúdia  sa stanovuje na  01. 06. 2020 – 04. 07. 2020  a skúškové obdobie sa opätovne obnoví v auguste v termíne 17. - 31. augusta 2020. Skúšanie prebehne dištančnou formou. Spôsob a metódu skúšania pre jednotlivé predmety stanovia dekani fakúlt spolu s garantmi jednotlivých študijných programov na základe návrhu jednotlivých vedúcich katedier. Augustové termíny sa môžu využiť ako opravné, ale aj ako riadne termíny (pôvodný termín  11. 05. 2020 – 30. 06. 2020).

3.    Štátne záverečné skúšky prebehnú dištančnou metódou. Spôsob a metódu skúšania stanovia dekani fakúlt spolu a garantmi jednotlivých študijných programov.

4.    Rektor odporúča školiteľom záverečných prác, aby zohľadnili mimoriadnu  situáciu a v prípade  potreby  v spolupráci s garantmi študijných programov upravili ciele, témy alebo názvy záverečných prác. Zároveň odporúča školiteľom, oponentom a komisiám pre štátne skúšky, aby pri hodnotení zohľadnili objektívne okolnosti, ktoré mohli brániť naplneniu pôvodných cieľov prác.

5.    Ak predmet nie je z objektívnych dôvodov možné ukončiť dištančnou metódou (napríklad pri laboratórnych cvičeniach), môže fakulta zmeniť študijný plán a presunúť tento predmet do ďalšieho ročníka. Takýto presun nesmie ísť na ujmu študentov.

6.    Ak by študenti z objektívnych dôvodov spôsobených mimoriadnymi okolnosťami museli prekročiť štandardnú dĺžku štúdia, rektor im na základe ich žiadosti odpustí školné.

II.

1.    Opatrenia, uvedené v tomto príkaze boli prerokované Kolégiom rektora UJS dňa 31. marca 2020. 

2.    Uvedené opatrenia nadväzujú na opatrenia, nariadené predchádzajúcimi príkazmi rektora, a doplňujú a v prípade odlišnej úpravy nahradzujú nariadenia uvedené v týchto príkazoch.

3.    Opatrenia, uvedené v tomto príkaze platia od 2. apríla 2020 až do odvolania.  

4.    Tento príkaz nadobúda platnosť a účinnosť dňom jeho podpísania.

V Komárne 1. apríla 2020

Dr. habil. PaedDr. György Juhász, PhD.
rektor UJS

26. marec 2020 – Nové opatrenia UJS v súvislosti so šírením nákazy s koronavírusom

Rektor Univerzity J. Selyeho (ďalej len „rektor“ a „UJS“), ako štatutárny orgán UJS v súlade s § 10 ods.1 zákona číslo 131/2002 Z. z. o vysokých školách v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o VŠ“), pri výkone funkcie rektora UJS podľa čl. 44 ods. 1 a 3 Štatútu UJS, v súvislosti s aktuálnou situáciou na Slovensku, na základe informácií o nebezpečenstve šírenia nákazy s koronavírusom (COVID-19) a v nadväznosti na opatrenia vyhlásené vládou SR, vydávam nasledovný príkaz:

I.

Nariaďujem ďalšie preventívne opatrenia

1.    Na základe opatrení ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR zo dňa 24. marca 2020 sa predlžuje doba prerušenia prezenčnej metódy štúdia v rámci uskutočňovania študijných programov do odvolania. Pedagogický proces bude prebiehať formou samoštúdia, dištančnou alebo inou vhodnou metódou. Podrobnosti stanovia dekani fakúlt.

Zodpovední: dekani fakúlt UJS,

2.    Zrušuje sa bod 1. Príkazu rektora 4/2020.

3.    Zabezpečiť primeranú úpravu pracovnoprávnych vzťahov, a to na všetkých fakultách a účelových zariadení podľa bodu 7. Príkazu rektora č. 4/2020.
 
Zodpovední: dekani fakúlt UJS, riaditelia účelových zariadení UJS a kvestor UJS

4.    Zrušujú sa, resp. odporúča sa zrušiť všetky zasadnutia samosprávnych akademických orgánov a zrušiť všetky hromadné podujatia v priestoroch UJS; tento príkaz, resp. odporúčanie sa netýka zasadnutí a podujatí organizovaných prostredníctvom telekomunikačných, telekonferenčných a obdobných zariadení alebo písomnou formou.

Zodpovední, resp. dotknutí: dekani fakúlt UJS, riaditelia účelových zariadení UJS, kvestor UJS, predseda Akademického senátu UJS, predsedníčka Správnej rady UJS, predsedovia akademických senátov fakúlt UJS.

5.    Od 28. marca 2020 sa predlžuje fungovanie UJS v núdzovom režime do odvolania, pričom naďalej zostávajú zatvorené všetky jej objekty s výnimkou tých, ktoré sú nevyhnutné pre zabezpečenie tohto režimu.

6.    Upravuje sa harmonogram akademického roka pre končiace ročníky štúdia nasledovne:

Magisterské štúdium:

Výučbové obdobie: do 18. 04. 2020 (pôvodne do 28. 03 2020)
Skúškové obdobie: 20. 04. 2020 – 30. 05. 2020 (pôvodne 30. 03 2020 – 09. 05 2020)
Termín odovzdávania diplomových prác (pre magisterské štúdium) do 04. 05. 2020 (pôvodne do 13.04.2020)

Bakalárske štúdium:

Výučbové obdobie: do 16. 05. 2020 (pôvodne do25. 04. 2020)
Skúškové obdobie: 18. 05. 2020 – 27. 06. 2020  (pôvodne 27. 04. 2020 – 06. 06 2020)
Termín odovzdávania bakalárskych  prác (pre bakalárske štúdium) do 01. 06. 2020 (pôvodne do 11.05.2020)

Doktorandské PhD. Štúdium:

Dekani fakúlt určia termíny odovzdania dizertačných prác, ktoré zverejnia na webových sídlach príslušných fakúlt.

7.    Záverečné práce sa počas trvania núdzového stavu odovzdávajú výlučne elektronicky, prostredníctvom AIS, a nie je potrebné fyzicky odovzdávať na študijnom oddelení. Po zrušení núdzového stavu je potrebné odovzdať 1 výtlačok záverečnej práce prostredníctvom študijného oddelenia pre potreby archivácie v Univerzitnej knižnici UJS. Študent môže prostredníctvom AIS priamo vygenerovať zadanie záverečnej práce a vložiť ho elektronicky do záverečnej práce.

8.    Licenčné zmluvy k záverečným prácam sa vyhotovujú a budú archivované elektronicky.

9.    Termíny  a  spôsob konania štátnej záverečnej skúšky  sa určí dodatočne.

10. Dekani fakúlt určia formu a spôsob vykonania skúšok a hodnotení z jednotlivých predmetov pre končiace ročníky štúdia, ktoré budú aplikovateľné aj pre ostatné ročníky.

11. Odpúšťa sa poplatok za ubytovanie za mesiac apríl 2020 a alikvótna časť za mesiac marec 2020 (od uzavretia ŠD Čajka) pre študentov ubytovaných v ŠD Čajka z dôvodu, že v súčasnosti nie je možné využívať ubytovacie služby. V prípade, že už ubytovací poplatok za mesiac marec a apríl 2020 bol uhradený, tak prípadné preplatky za ubytovanie budú vrátené na účet ubytovaného po ukončení zmluvného vzťahu.

II.

1.    Opatrenia, uvedené v tomto príkaze boli schválené krízovým štábom a per rollam Vedením UJS dňa 26. marca 2020. 

2.    Uvedené opatrenia nadväzujú na opatrenia, nariadené predchádzajúcimi príkazmi rektora, a doplňujú a v prípade odlišnej úpravy nahradzujú nariadenia uvedené v týchto príkazoch.

3.    Opatrenia, uvedené v tomto príkaze, platia od 28. marca 2020 až do odvolania, resp. v období podľa opatrení verejných autorít v záujme predchádzania vzniku a šírenia prenosných ochorení na UJS .

4.    Tento príkaz nadobúda platnosť a účinnosť dňom jeho podpísania.

V Komárne 26. marca 2020

Dr. habil. PaedDr. György Juhász, PhD.
rektor UJS

17. marec 2020 – Nové opatrenia UJS v súvislosti so šírením nákazy s koronavírusom

17. marec 2020 – Nové opatrenia UJS v súvislosti so šírením nákazy s koronavírusom

  1. Podľa Usmernenia ministerky školstva, vedy, výskumu a športu SR vo veci prerušenia vyučovania v školách a školských zariadeniach zo dňa 12. marca 2020 sa predlžuje doba prerušenia prezenčnej metódy štúdia v rámci uskutočňovania študijných programov, a to do 27. marca 2020 a odporúča jej nahradenie využívaním dištančných metód vzdelávania v tých predmetoch, pre ktoré je to možné.
  1. Rektor UJS poveruje prorektora pre vzdelávanie UJS prípravou úpravy harmonogramu akademického roka a posunutím realizácie prezenčnej metódy vzdelávania na neskôr po zrušení mimoriadnych opatrení.
  1. Od 17. marca 2020 od 13:00 hod, podľa aktuálnej situácie do 27. marca 2020,   bude UJS fungovať v núdzovom režime, pričom sa uzatvárajú všetky jej objekty, s výnimkou tých, ktoré sú nevyhnutné pre zabezpečenie tohto režimu.
  1. Návštevy do budov majú vstup zakázaný, povoľuje sa vstup iba na účely údržby budov. Vstup do budov v núdzovom režime bude umožnený iba  zamestnancom UJS, na základe ústneho povolenia príslušného vedúceho zamestnanca alebo ním písomne povereného pracovníka.
  1. Počas prerušenia prezenčnej výučby sa zakazujú osobné konzultácie.
  1. Kontaktnou osobou v prípade riešenia krízových situácií týkajúcich sa aktuálnej epidemiologickej situácie je kvestor UJS Ing. Norbert Tóth, e-mail: , tel. č. 0915 496 968.

Informácie týkajúce sa núdzového stavu pre účastníkov mobilít

Informácia pre Erasmus+ koordinátorov na slovenských vysokých školách

Vážené kolegyne a kolegovia,

Ústredný krízový štáb SR prijal od 12. marca 2020 viacero opatrení v súvislosti s ochorením CoVID-19, medzi inými aj povinnú 14-dňovú karanténu pre ľudí s trvalým alebo prechodným pobytom v SR, ktorí sa vrátia zo zahraničia.

Vzhľadom na aktuálnu situáciu rozhodla vláda SR na mimoriadnom rokovaní 15. 3. 2020 pomôcť návratu slovenských občanov, ktorí sa chcú vrátiť.

Všetci títo naši občania však budú musieť po návrate povinne absolvovať 14-dňovú karanténu v zariadeniach MV SR.  MV SR má k dispozícii tri zariadenia (Gabčíkovo, Liptovský Ján, Donovaly). 

V prípade, že sa účastníci mobilít rozhodnú vrátiť domov, je potrebné kontaktovať zastupiteľský úrad SR v danej krajine. V prípade, ak sa v danej krajine tento úrad nenachádza, musia kontaktovať akýkoľvek iný zastupiteľský úrad v okolitých krajinách. Zoznam zastupiteľských úradov sa nachádza na stránkach MZVaEZ SR.

Týmto Vás žiadame, aby ste bezodkladne zverejnili túto informáciu na svojich webových stránkach a zároveň kontaktovali jednotlivcov, ktorých Vaša inštitúcia vyslala na mobilitu a informovali ich o tejto situácii.

Zároveň Vás týmto informujeme, že národná agentúra poskytne MŠVVaŠ SR kontakty na Vás/Vašu inštitúciu za účelom identifikovania účastníkov mobilít a rýchlejšej komunikácie.

Zároveň Vás žiadame, aby ste na svojich stránkach aktualizovali informácie týkajúce sa núdzového stavu:

MV SR:          vyhlásenie núdzového stavu

ÚVZ SR:        opatrenia Hlavného hygienika SR

                       verejná vyhláška

MZVaEZ SR: oznamy a upozornenia pred cestovaním

S pozdravom

SAAIC - Národná agentúra programu Erasmus+ pre vzdelávanie a odbornú prípravu

16. marec 2020 – Nové opatrenia UJS v súvislosti so šírením nákazy s koronavírusom

1. Od 16. marca 2020 sa na všetkých pracoviskách UJS zavádza skrátený pracovný čas.
 
2. Vstup do budov bude umožnený iba zamestnancom UJS. Návštevy budú môcť vstúpiť do budov UJS iba na základe ústneho povolenia príslušného vedúceho zamestnanca alebo ním písomne povereného pracovníka.  Do budovy
 
- PF UJS povoľuje vstup dekanka PF UJS Dr. habil. PaedDr. Kinga Horváth, PhD.
- FEI UJS a Katedry matematiky a informatiky FEI UJS povoľuje vstup dekan FEI UJS Dr. habil. RNDr. Peter Csiba, PhD.
- RTF UJS povoľuje vstup dekan RTF UJS Mgr. Attila Lévai, PhD.
- ŠD Čajka povoľuje vstup riaditeľ ŠD Mgr. Attila Duba
- Konferenčného centra UJS povoľuje vstup kvestor Ing. Norbert Tóth
- Športového centra UJS povoľuje vstup vedúca PaedDr. Beáta Dobay, PhD.
- CIS UJS povoľuje vstup poverený riaditeľ Mgr. Gergely Kocsis
- Rektorátu UJS povoľuje vstup rektor UJS Dr. habil. PaedDr. György Juhász, PhD. alebo v jeho zastúpení prorektori UJS.
 
Každý vstup do budovy musí byť zaznamenaný v knihe návštev, ktoré sa vedú na vrátnici budov, alebo ak v budove nie je vrátnica, tak na sekretariáte príslušného vedúceho pracovníka. V knihe návštev sa vedú údaje návštevníka a to meno, priezvisko a adresa návštevníka, kde je v prípade potreby zastihnuteľný.
 
3. Odporúča sa dekanom fakúlt rozhodnúť o predĺžení termínu podávania prihlášok na štúdium na jednotlivých fakultách UJS do 30. apríla 2020 z dôvodu, že študenti stredných škôl majú sťaženú možnosť potvrdenia prihlášok strednými školami z dôvodu ich uzavretia. Následne túto informáciu komunikovať cez webové stránky fakulty a univerzity.
 

12. marec 2020 – Nové opatrenia UJS v súvislosti so šírením koronavírusu

Rektor UJS v nadväznosti na mimoriadnu situáciu vyhlásenú vládou SR v súvislosti s rizikom šírenia nového koronavírusu, na základe rozhodnutia krízového štábu univerzity vydal dňa 12. marca 2020 príkaz rektora č. 2/2020, ktorým

I.

v záujme predchádzania vzniku a šírenia prenosných ochorení na UJS prikázal do 13. marca 2020 do 12.00 hod. uzatvoriť Študentský domov Čajka (ŠD). Zároveň prikázal všetkým študentom opustiť do uvedeného termínu priestory ŠD. Do budovy bude možné vstúpiť iba so súhlasom riaditeľa ŠD (Mgr. Attila Duba, tel. č.: + 421 907 898 329, e-mail: ).

II.

Ohľadne mobilít zamestnancov a študentov nariadil tieto opatrenia:

  1. Zákaz pracovných ciest zamestnancov a študentov, resp. všetkých zamestnaneckých a študentských mobilít do/zo zahraničia.
  2. Študentom a zamestnancom UJS, ktorí sa nachádzajú v zahraničí, dôrazne odporúčame ich návrat domov. Rozhodnutie, či účastníci mobilít prerušia/predčasne ukončia mobilitu, je na ich vlastnom uvážení. Je potrebné svoje rozhodnutie oznámiť (najlepšie elektronicky) kontaktným osobám v zahraničí, ako aj na UJS (Mgr. Adriana Kinczerová - koordinátorka mobilít, e-mail: ). Upozorňujeme, že k vyúčtovaniu výdavkov spojených s predčasným návratom zo zahraničnej mobility je potrebné odložiť si všetky potvrdenky a účtovné doklady, ďalšie pokyny budú zverejnené prostredníctvom webovej stránky UJS, príp. elektronickou poštou v dohľadnej dobe.
  3. Žiadame všetkých zamestnancov a študentov, aby sa po návrate zo zahraničia podrobili dobrovoľnej domácej karanténe v trvaní 14 dní. Žiadame zamestnancov UJS, aby o tejto skutočnosti informovali svojich priamych nadriadených. Toto opatrenie sa týka služobných, ako aj súkromných zahraničných ciest.
  4. Aktuálne informácie týkajúce sa mobilít sú dostupné: https://www.saia.sk/sk/aktuality/covid19-info-stipendisti/stipendisti-sk

Všetky uvedené opatrenia platia do odvolania.

Dr. habil. PaedDr. György Juhász, PhD. v. r.
rektor

9. marec 2020: Ďalšie opatrenia UJS v súvislosti so šírením koronavírusu

V súvislosti s aktuálnou situáciou na Slovensku, po konzultácii s úradmi verejného zdravotníctva a vzhľadom na dostupné informácie ohľadom šírenia koronavírusu UJS zavádza tieto preventívne opatrenia:
 
1. Od 10. marca 2020 do 22. marca 2020 sa na univerzite prerušuje prezenčná forma výučby. Vzdelávanie sa bude uskutočňovať inými vhodnými metódami podľa pokynov dekanov fakúlt. Pedagógom sa odporúča využívanie alternatívnych metód výučby (e-learning, atď.). Opatrenie sa týka študentov v dennej aj externej forme štúdia.
 
2. Rektor UJS ukladá dekanom informovať pedagógov a študentov o aktuálnej situácii. Pre zamestnancov univerzity platí riadny pracovný režim, odporúča sa zváženie čerpania dovolenky, v prípade záujmu možno pedagogickým zamestnancom zabezpečiť iné formy pracovného režimu, o čom je potrebné upovedomiť vedenie univerzity. Pedagogickým zamestnancom nad 65 rokov a zamestnancom trpiacim závažnými chronickými a onkologickými ochoreniami sa odporúča zvážiť svoju prítomnosť na pracovisku a po dohode so svojim nadriadeným zvážiť prácu na doma.
 
3. Budovy UJS budú otvorené od 7.00 do 16.00 hod. Výnimku tvorí Športové centrum, ktoré po celú dobu prerušenia prezenčnej výučby bude zatvorené.
 
4. Výpožička kníh v univerzitnej knižnici sa realizuje elektronicky. Výdaj kníh sa uskutoční po dohode so zamestnancami knižnice.
 
5. Vedenie univerzity odporúča študentom ubytovaným v študentských domovoch, aby odcestovali domov. Študentské domovy ostávajú v prevádzke, avšak univerzita si vyhradzuje právo v prípade potreby internáty uzavrieť. Do študentských domovov je cudzím osobám vstup zakázaný!
 
6. Univerzita odporúča zamestnancom svojich fakúlt a súčastí nezúčastniť sa hromadných akcií, vyhnúť sa organizovaniu a účasti na takýchto podujatiach.
 
7. Vedenie univerzity aj naďalej odporúča všetkým zamestnancom a študentom necestovať do zahraničia a v rámci Slovenska ani do miest s výskytom koronavírusu.
 
8. Študentom a zamestnancom univerzity sa odporúča, aby po návrate zo zahraničia alebo v prípade, že by mohli dôjsť do styku s osobami s podozrením na nákazu koronavírusom, ostali 2 týždne doma podľa pokynov dekanov fakúlt v prípade zamestnancov zaradených na fakulte alebo kvestora univerzity v prípade ostatných zamestnancov. Žiadame našich študentov a zamestnancov, aby aj naďalej sledovali aktuálne informácie, webové stránky univerzity, fakúlt a svoje univerzitné e-mailové schránky.
 
Opatrenia boli schválené na zasadnutí vedenia UJS rozšíreného o dekanov fakúlt a členov krízového štábu dňa 9. 3. 2020. 
 
Všetky uvedené opatrenia platia do odvolania!

„KOMPLEXNÝ EKONOMICKÝ PRIESTOR“ - KONFERENCIA

V stredu 26. februára 2020 sa v Budapešti uskutočnila konferencia v budove Bölcs Vár s názvom „Komplexný ekonomický priestor“. Cieľom podujatia bola prezentácia výsledkov výskumného projektu „Moderná, komplexná a inovatívna výskumná činnosť na Ekonomickej fakulte Univerzity J. Selyeho“. Projekt bol podporený Nadáciou Pallas Athéné Domus Educationis.

Ďalšie informácie sú k dispozícii na webovej stránke fakulty.

REKTORSKÉ VOĽNO

Rektor Univerzity J. Selyeho Dr. habil. PaedDr. György Juhász, PhD.

vzhľadom na konanie parlamentných volieb udeľuje pre študentov UJS

na 28. februára 2020 (piatok) od 14.00 hod.

a 29. februára 2020 (sobota)

rektorské voľno.

Náhrada výučby sa uskutoční v neskoršom termíne.

Univerzita J. Selyeho súčasťou ďalšej vedeckej platformy

Univerzita J. Selyeho sa stala súčasťou vedeckej platformy zameranej na zosúladenie činnosti vedeckovýskumných pracovníkov a odborníkov pôsobiacich v oblasti ekonomických vied. Memorandum o budúcej spolupráci podpísali okrem koordinujúcej univerzity Debreceni Egyetem predstavitelia ďalších ôsmich vysokoškolských inštitúcií z územia mimo Maďarska. Našu univerzitu na slávnostnom akte dňa 25. februára 2020 v meste Debrecen zastupoval prorektor pre vedu výskum a akreditácie, József Bukor. Cieľom platformy okrem koordinácie odborníkov je spolupráca s profesijnými organizáciami, organizovanie ďalšieho odborného vzdelávania, mobilít, rozšírenie možností spoločnej vedeckovýskumnej práce a podpora inovácie spoločnosti.

Fotografie: Univerzita Debreceni Egyetem

DEŇ OTVORENÝCH DVERÍ NA UNIVERZITE J.SELYEHO - 14. FEBRUÁR 2020

Viac než sedemsto záujemcov navštívilo dňa 14.02.2020 Deň otvorených dverí Univerzity J. Selyeho, kde sa  návštevníkom predstavili všetky tri fakulty univerzity. Úvodom podujatia sa záujemcom prihovoril rektor UJS György Juhász. Po príhovore rektora sa v aule uskutočnili prednášky jednotlivých fakúlt. Po ich ukončení mohli záujemcovia navštíviť informačné stánky katedier univerzity, kde sa prostredníctvom vysokoškolských učiteľov a študentov univerzity informovali o možnostiach štúdia. Ako minulý, tak aj tento rok získali návštevníci informácie o ubytovaní v študentskom domove, účasti na mobilitách a rôznych formách štipendií. Pri stánku študentskej samosprávy záujemcovia mohli nahliadnuť do života vysokoškoláka.

Aj Univerzita J. Selyeho pristúpila k Územnej inovačnej platforme

Z iniciatívy Národného výskumného, rozvojového a inovačného úradu v spolupráci s Ministerstvom inovácií a technológií Maďarska od októbra minulého roka vznikajú na území Maďarska územné inovačné platformy. Cieľom platformy je vytváranie územných zoskupení, ktoré ponúkajú možnosť na spoluprácu účastníkov územnej inovačnej ekosystémy a pre vytváranie nových profesijných východísk. Základným pilierom platformy sú univerzity ako motory rozvoja vedomostnej spoločnosti. Univerzita J. Selyeho sa stala súčasťou platformy koordinovanej univerzitou Szent István Egyetem v meste Gödöllő, keď dňa 12. februára 2020 rektor György Juhász podpísal memorandum o budúcej spolupráci. Slávnostného aktu podpísania platformy sa okrem rektora našej univerzity zúčastnil aj prvý prorektor a prorektor pre rozvoj János Tóth.   

Fotografie: Univerzita Szent István Egyetem

Návšteva vedenia univerzity Óbudai Egyetem na UJS

Spolupráca našej inštitúcie s univerzitou Óbudai Egyetem v Budapešti má už dávnejšie korene, partnerstvo sme nadviazali takmer pred desaťročím. Memorandum o vzájomnej spolupráci v oblasti vedy, výskumu a vzdelávania bolo podpísané v roku 2013, kým v decembri minulého roka podpísali rektori týchto dvoch univerzít zmluvu o spolupráci v rámci mobilitného programu Makovecz.  

Dňa 28. januára 2020 zavítala na UJS delegácia vedenia Óbudai Egyetem, na čele s rektorom univerzity Levente Kovácsom, v sprievode prorektorov Andrása Molnára, Annamárie Várkonyiné Kóczy a Imre Felde. Cieľom pracovnej návštevy bolo hľadanie nových možností posilnenia a prehĺbenia spolupráce v oblasti informatiky, vedy a výskumu. Delegácia sa počas stretnutia zúčastnila aj prehliadky Inteligentného robotického centra na FEI UJS. Na rokovaní zo strany UJS boli prítomní rektor György Juhász, prorektori Tibor Kmeť a János Tóth a dekan FEI Peter Csiba.

Diskusia sa viedla v konštruktívnej rovine a zaznelo množstvo nových návrhov na možnú budúcu spoluprácu v spomínaných oblastiach.

 

Ocenenie mladých výskumných pracovníkov za vedeckú činnosť za rok 2019

Akademická rada Maďarov na Slovenku na výročnom valnom zhromaždení dňa 23. januára 2020 udelila ocenenie dvom mladým vedcom PF UJS: pre Évu Tóthovú Tarovú v kategórii vedy o živej prírode, a pre Anitu Tóth-Bakosovú v kategórii spoločenských a humanitných.

{gallery}fiatalkutatok2020:90:90::{/gallery}

Pred 113 rokmi sa narodil H. Selye

Vedenie UJS sa dňa 27. januára 2020 zúčastnilo pietneho aktu kladenia vencov pri príležitosti 113. výročia narodenia Hansa Selyeho, objaviteľa teórie stresu.

Životopis Hansa Selyeho:

Hans Selye sa narodil 26. januára 1907 vo Viedni. Jeho matka bola Rakúšanka, otec, dr. Hugo Selye bol maďarským vojenským lekárom, ktorého počas prvej svetovej vojny premiestnili do Komárna. Tu navštevoval mladý Hans Selye základnú a strednú školu, v roku 1924 zmaturoval na benediktínskom gymnáziu mesta Komárno. Po ukončení gymnázia pokračoval v rodinnej tradícii a začal sa venovať štúdiu medicíny na nemeckej univerzite v Prahe, kde získal vzdelanie lekára a doktora chémie. Skôr než bol v roku 1929 promovaný za doktora, študoval na viacerých univeritách v Paríži i v Ríme. Po ukončení štúdia sa však nevenoval profesii lekára, viac ho zaujímali rôzne experimenty a výskumy. Preto sa zamestnal v Patologickom inštitúte v Prahe a po získaní štipendia Rockefeller v roku 1931 vycestoval do Spojených štátov amerických. Následne sa odsťahoval do Kanady, kde na Univerzite McGillen v Montreali prednášal biochémiu. Od roku 1945 riadil vlastný inštitút (Institut de Medicine et de Chirurgie Experimentale).

Meno Hansa Selyeho je úzko späté s teóriou stresu, ku ktorej dospel po veľmi zdĺhavej a podrobnej výskumnej práci. Popri strese sa venoval i chorobe modernej doby, srdcovému infarktu. Za teóriu stresu bol Hans Selye viackrát nominovaný na Nobelovú cenu za medicínu, nikdy ju však nezískal. Jeho životná filozofia taktiež nadväzovala na objekt jeho bádania, stres. Kvôli jazykovým znalostiam, schopnosti kreslenia obidvoma rukami, všestrannej vzdelanosti a pestrej osobnosti sa stal povedomým sugestívnym prednášateľom. Najviac ocenení získala jeho rozsiahla, obrázkami ilustrovaná publikácia „Textbook of Endocrinology” (r. 1949). Jeho ďalšie diela, monografia s názvom Stres (r. 1949), séria "Annual reorts on Stress" (od r. 1951), a "The Stress of Life" (r. 1956) boli podrobené kritike. Hans Selye je právom posudzovaný za jedného z rozhodujúcich vedcov 20. storočia: získal čestný doktorát na 18 univerzitách, bol členom Royal Society of Canada, čestným členom v ďalších 43 vedeckých spoločnostiach, čestným občanom niekoľkých miest a krajín, vlastníkom viacerých významných ocenení a vyznamenaní, a v neposlednom rade bol autorom 38 vedeckých zväzkov a viac ako 1600 odborných článkov. Hans Selye zomrel 20. októbra 1982 v Montreali.

Členovia Slovenskej rektorskej konferencie u prezidentky SR

Prezidentka Zuzana Čaputová prijala v piatok 17. januára 2020 v Prezidentskom paláci členov Slovenskej rektorskej konferencie a predstaviteľov Slovenskej akadémie vied. Prítomným sa poďakovala za obrovské množstvo práce, ktorú vysoké školy a akadémia vied v uplynulom období vykonali pre našu spoločnosť, pre rozvoj vedeckého potenciálu republiky a celkový rozvoj vzdelanosti a kultúrnosti. Prezidentka zdôraznila, že žiadna moderná krajina sa nemôže rozvíjať bez rozvoja vedy a vzdelanosti, preto je životne nevyhnutné, aby na Slovensku vznikali centrá vzdelávacej a vedeckej excelentnosti, a to v oveľa väčšej miere, ako doteraz.

Foto: Slovenská rektorská konferencia - SRK

Táto webová stránka používa súbory cookie na zlepšenie používateľskej skúsenosti a zabezpečenie svojho efektívneho fungovania. Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies.

  
spam vedelem